Obecnie wszyscy uważniej śledzimy informacje, to z pewnością część rodziców w naturalny sposób, podczas rozmów lub oglądania telewizji, tłumaczy dzieciom podstawy zasad weryfikacji źródeł czy wiary lub braku wiary w dany przekaz.
Fake newsy wyjaśniają je w prosty i precyzyjny sposób.
Wagę kwestii fake newsów w dobie wszechobecnych informacji na temat koronawirusa pokazuje m.in. polityka największych portali internetowych. Np. YouTube wyłączył płatności dla autorów filmów w jakikolwiek sposób powiązanych z wirusem. Allegro blokuje możliwość sprzedawania produktów pod nazwą koronawirusa. Jednak nie da się zapanować nad całym internetem, szczególnie nad komunikatorami, poprzez które rozmawiają i przesyłają sobie linki uczniowie. Nic nie zastąpi wiedzy i zdrowego rozsądku.
Fake News – to fałszywe wiadomości rozpowszechniane w celu wprowadzenia w błąd.
Istnieją boty tworzące fałszywe wiadomości, a nawet całe systemy uwiarygodniania informacji, by wyglądały na poważne artykuły. Są także tworzone przez zwykłych użytkowników portali społecznościowych.
Fake newsy wpływają na wybory państwowe, kwestionują osiągnięcia nauki. Zmieniają naszą rzeczywistość na podstawie fałszywych danych. Zawsze:
-sprawdźmy redakcję, autora, źródła, datę
-przeczytajmy całość
-ceńmy obiektywizm
-jakość, nie ilość
-wiarygodność konta
You must be logged in to post a comment.