Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, jest dla nas wszystkich nowa i niepokojąca. Nic dziwnego, że wielu z nas jest wystraszonych i zagubionych. Dzieci słyszą strzępki rozmów swoich bliskich oraz zauważają otaczające ich zmiany. Nie mogą iść do przedszkola czy szkoły, pobawić się na podwórku, spotkać się z ulubionym kolegą, a ich rodzice wyglądają na zmartwionych. Najmłodsi nie wszystko rozumieją. Nie potrafią właściwie interpretować obecnej sytuacji, a także odnaleźć sposoby na radzenie sobie z nią.
W poprzednim umieszczonym przeze mnie poście na stronie szkoły („Zostaję w domu i… jak rozmawiać z dziećmi o obecnej sytuacji”) zamieściłam parę rad, jak rozmawiać z dziećmi. Dzisiaj przedstawiam propozycję wsparcia w tej trudnej rozmowie, czyli pięć bajek psychoedukacyjnych.
Bajka to wyjątkowa forma rozmowy. Dziecko słuchając opowiadania, w którym bohater przeżywa podobne zmartwienia, może się z nim utożsamić. Dzięki temu ma poczucie, że nie jest sam, może zrozumieć sytuacje i naśladować pozytywne działania bohatera. Dodatkowo jest wspaniałą formą wspólnego spędzania czasu.
Po kliknięciu w link zostaną Państwo przeniesieni prosto w świat bajki.
Pierwsza propozycja, czyli „Cześć. Jestem wirus” to króciutka książeczka z ćwiczeniami, która będzie zrozumiała nawet przez najmłodszych domowników. Bardzo prosto wyjaśnia, czym jest wirus COVID-19 i przedstawia najważniejszą zasadę w walce z nim. Co ważne daje możliwość rozmowy o emocjach związanych z koronawirusem. – https://www.medexpress.pl/uploads/files/20200315-121750-dzieci-koronawirus-poradnik.pdf
„Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie” opowiada, jak za pomocą Muru Odporności i Kwarantanny można pokonać króla Korona Wirusa. Wspaniali królowie i Bardzo Ważna Narada wyjaśni, dlaczego pozostanie w domu jest tak bardzo ważne. Na samym końcu znajdziemy przyjemne ćwiczenia związane z treścią bajki. http://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem.pdf
Kolejne opowiadanie to „Niezwykły przewodnik dla odważnych dzieciaków”. Na każdej stronie znajdziemy tekst w języku włoskim i tłumaczenie w języku polskim. Publikacja mówi o tym, czym jest koronawirus i jak można się nim zarazić. Na końcu zachęca do wymyślenia nowego, bezpiecznego powitania – bez dotykania. https://www.hands-on-international.net/wp-content/uploads/Corona-Guide-for-Kids_Polish.pdf
„Bajka o tajemniczych koronach” jest troszeczkę dłuższa niż pozostałe propozycje. Jest typowo baśniowa – pełna królów i księżniczek. Porusza takie ważne tematy jak strach czy nuda. Zakończenie tej bajki to coś, czego każdy z nas potrzebuje. http://introsfera.pl/wp-content/uploads/2020/03/Bajka-o-tajemniczych-koronach.pdf
Ostatnia z bajek to „Jeżyk Bartek zostaje w domu”. Opowiada ona o emocjach związanych z nową sytuacją dla małego Bartka. Bajka ta może dać początek rozmowy o emocjach Waszego dziecka i zaplanowania zajęć w domu. Na samym końcu znajdują się propozycje działań i tematów do rozmów związanych z bajką i wirusem COVID-19. https://dzieciecapsychologia.pl/wp-content/uploads/2020/03/Je%C5%BCyk-Bartek.pdf
Życzę wszystkim miłego czytania!
Aleksandra Dzika
psycholog
You must be logged in to post a comment.