Elementy integracji sensorycznej jako krótka przerwa w zdalnym nauczaniu

Potrzeba ruchu, jest naturalną, bardzo silną potrzebą dzieci/uczniów, zwłaszcza w klasach młodszych. Długie siedzenie przy biurku, praca z urządzeniami multimedialnymi niekorzystnie wpływa na układ nerwowy, pracę mózgu, który szybko się męczy i daje o sobie znać. Dlatego tak ważne jest robienie przerw podczas nauki, wietrzenie pomieszczeń oraz picie wody.

 


Zachęcam Uczniów i Rodziców do wspólnych ćwiczeń, które pozwolą na rozluźnienie całego ciała i lepszą pracę zmysłów. Dobrze jest na koniec wykonać kilka ćwiczeń oddechowych.

1. Zegar: uczniowie wolno wykonują ruch głowy od ramienia do ramienia, następnie przód i tył. Na zakończenie można wykonać krążenie głową w jedną, następnie w drugą stronę.

2. Krążenie ramionami: wyprostowane ręce znajdują się po boku ciała na linii barków. Wykonujemy po 3-5 małych, średnich i dużych (z przekroczeniem linii środka ciała) krążeń ramionami w przód oraz w tył.

3. Wiatraczki/śmigła: Ręce są po bokach ciała, na linii barków. Uczniowie wykonują ruch przedramionami- w przód oraz w tył.

4. Żarówki: Ręce są wyciągnięte w górę, dłonie „wkręcają żarówki”. Dla chętnych dzieci-można stać na mniej stabilnym podłożu np. poduszce sensorycznej (poduszka jeżyk).

5. Paluszki: Dłonie i palce stykają się ze sobą. Najpierw stukamy kolejno każdym palcem (kciuk do kciuka, wskazujący do wskazującego itd.) po 3 razy . Następnie wykonujemy próbę sił, czyli krótko siłujemy się kolejnymi palcami, napierając jak najmocniej i nie odklejając dłoni od dłoni. Ćwiczenie to na koniec można wykonać z rodzicem (stoimy do siebie plecami) dodając do tego skręty tułowia.

6. Skłony boczne: jedną dłoń kładziemy na biodrze, drugą prostujemy nad głową. Skłon wykonujemy w stronę, po której ręka jest na biodrze. Następnie wykonujemy wolne skłony w przód z powolnym wstawaniem.

7. Pajacyki, pajacyki poprzecznie- „narciarze”(do przodu wysuwamy przeciwną rękę i nogę; druga ręka i noga zostają z tyłu; zmieniamy je w podskokach) oraz przysiady.

8. Turlanie po dywanie, poduszkach o różnej miękkości i fakturze-kilka razy w jedną i drugą stronę w zależności od potrzeb ucznia. Ćwiczenie to można wykonać z rodzicem: najpierw rodzic turla dziecko, potem następuje zamiana.

9. Ćwiczenie oddechowe np.: węże- uczniowie nabierają dużo powietrza i wraz z wydechem mówią s-s-s-s….. Na wydechu można także m.in. długo wymawiać samogłoski lub dmuchać w piórko.

Źródło: integracjasensoryczna.info

Terapeuta integracji sensorycznej

Agnieszka Kaczmarek